Roefeldag

Roefelen!

Sinds 1999 organiseert Stichting Ranja de Roefeldag voor de gehele gemeente Bernheze.

Roefelen is het Belgische woord voor snuffelen, nieuwsgierig maken, stimuleren tot onderzoek.

Wij willen kinderen die dag een kijkje laten nemen in de wereld waarnaar ze zo nieuwsgierig zijn. Die dag kunnen zij een kijkje nemen in en deelnemen aan activiteiten bij bedrijven, organisaties en instellingen. Zij mogen in groepjes van 4 kinderen, onder begeleiding van een volwassene, een bezoek brengen aan 3 roefelbedrijven. De bedoeling is dat zij tijdens dit bezoek te weten komen wat er zoal gebeurt bij dit bedrijf, door daar ook actief in mee te werken. Dit kan onder andere door werkzaamheden aan de kassa in de supermarkt, het planten van bloemen bij een hoveniersbedrijf, een muurtje metselen bij een aannemersbedrijf enz. enz.

Ieder jaar verlenen in de gehele gemeente zo’n 130 bedrijven hun medewerking aan deze dag. Hierdoor is het voor ons mogelijk om een zeer uitgebreid aanbod te doen aan alle deelnemende kinderen.

De Roefeldag is voor de kinderen van de groepen (6), 7 en 8 van de basisschool en het speciaal onderwijs.

Helpen bij het organiseren van de Roefeldag?